|
STANDARDY OCHRONY DZIECI 2024 NA
PODSTAWIE WZÓR
STANDARDÓW OCHRONY DZIECI W DUSZPASTERSTWIE PARAFIALNYM Centrum Ochrony Dziecka 31- 501 Kraków, ul.
Kopernika 26 Wzór „Standardów ochrony
dzieci w duszpasterstwie parafialnym" został przygotowany w ramach
projektu COD „Standardy ochrony dzieci w Kościele katolickim w Polsce". Koordynacja
projektu: Ewa Kusz Opracowanie: Ks. Tadeusz Drobinski
(diecezja pelplińska) Krystyna Dudzis
(archidiecezja gdańska) Joanna Kaczmarek (diecezja gliwicka) Joanna Koch (diecezja gliwicka) Magdalena
Mickiewicz (archidiecezja warmińska) Patrycja Pawlukowska
(archidiecezja warmińska) Ks. Dawid
Pytlik (diecezja gliwicka) Ks. Tomasz Przybyła (diecezja gliwicka) Justyna Steranka (archidiecezja szczecińsko-kamieńska) Magdalena
Wieczorek (diecezja gliwicka) Ks. Andrzej Żur (diecezja pelplińska) Redakcja: Małgorzata Terlikowska Grafika na okładce: Wojciech Dzienniak Redakcja techniczna: Jacek Zaryczny Kraków 2024 Spis treści Specyfika
środowiska parafialnego Osoby, ich
role i funkcje w Kościele Przestępstwa
motywowane seksualnie STANDARD 1 STWORZENIE I ZACHOWANIE BEZPIECZNEGO ŚRODOWISKA W PARAFII 1. Obowiązki proboszcza (Załączniki 1 i 2) 2. Obowiązki duszpasterzy dzieci STANDARD 3 SPOSÓB
REAGOWANIA NA OSKARŻENIA LUB NIEWŁAŚCIWE ZACHOWANIA STANDARD 4
ZAPEWNIENIE OPIEKI I WSPARCIA
OSOBOM SKRZYWDZONYM STANDARD 5 SPOSÓB
POSTĘPOWANIA Z OSKARŻONYMI O WYKORZYSTANIE SEKSUALNE I PRZEMOC 6.1.
Zasady chroniące dotyczące dzieci (granice zachowań) 6.1.1.
Zasady chroniące w kontakcie bezpośrednim 6.2. Zasady chroniące dotyczące wszystkich,
również dorosłych STANDARD 7
EDUKACJA DZIECI ORAZ OSÓB BEZBRONNYCH W OCHRONIE SWOICH GRANIC STANDARD 8 SZKOLENIE
I STAŁE WSPARCIE DLA OSÓB ZAJMUJĄCYCH SIĘ PROFILAKTYKĄ Zakres szkoleń w temacie ochrony dzieci i osób
bezbronnych oraz kto je prowadzi STANDARD 9
ZAPEWNIENIE JAKOŚCI I CIĄGŁOŚCI DZIAŁAŃ W ZAKRESIE PREWENCJI Preambuła
Niniejszy dokument stanowi realizację obowiązku prawnego
dotyczącego wprowadzenia we wszelkich instytucjach, w których przebywają
dzieci, standardów ich ochrony przed krzywdzeniem [ustawa z dnia 28 lipca
2023 roku o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych
innych ustaw (Dz.U. 2023 poz. 1606)]. Wstęp
W oparciu o inicjatywy i dyskusje międzynarodowe, raporty z
badań na temat sytuacji dzieci w Polsce oraz coraz wyraźniejsze
zaniepokojenie opinii publicznej postulat opracowania ogólnopolskiej
strategii ochrony dzieci przed przemocą w naszym kraju docierał do
świadomości społecznej w latach 2016-2018 w kierunku opracowania i wdrożenia
„Narodowej strategii walki z przemocą wobec dzieci". We wnioskach
różnych środowisk podkreślano, że potrzebne są działania oparte na wiedzy,
empatii, dobrej diagnozie i skoordynowanym zarządzaniu. Uznawano, że obok
zagrożeń, na jakie narażone są dzieci i przed którymi należy je chronić,
należy skoncentrować uwagę na szukaniu takich form wspierania i ochrony
dzieci oraz reagowania na przemoc, które nie tylko będą zabezpieczały je
przed dalszą przemocą, lecz także stworzą warunki do świadomego ich udziału
w budowaniu bezpiecznych środowisk, czyli wyrzeczenia się wszelkiej przemocy
wobec słabszych. Strategia, jaka wyłaniała się z dyskusji, zmierzała do usystematyzowania
działań na rzecz dzieci, rozproszonych w licznych aktach prawnych, w spójny
program działań realizowanych wszędzie tam, gdzie przebywają dzieci, gdzie
się uczą, doskonalą swoje umiejętności artystyczne i sportowe, gdzie otrzymują
pomoc w rozwoju duchowym i religijnym. Aby ta strategia mogła się stać obowiązującym prawem w
społeczeństwie, którego wrażliwość została stępiona podziałami
uniemożliwiającymi wspólne i spójne działania, potrzeba było szoku
spowodowanego śmiercią Kamilka z Częstochowy. Jego gehenna działa się pośród
niezdolności otoczenia do rozpoznania krzywdzenia i do adekwatnego reagowania
na nie. To jego śmierć przyspieszyła niemal jednomyślne przyjęcie jeszcze
przed październikowymi wyborami do Sejmu rozwiązań zawartych w rzw. Ustawie Ka-milka. Ta
ustawa zrodzona z odruchu solidarności ponad wszystkimi podziałami została
bezzwłocznie przyjęta przez Kościół. Odpowiedź pasterzy, osób duchownych i
kompetentnych świeckich od wielu lat zaangażowanych w ochronę dzieci oraz
osób bezbronnych przed przemocą sprawiła, że Kościół jako jedna z pierwszych
instytucji postanowił przyjąć i wdrożyć w swoich placówkach standardy ochrony
dzieci przed przemocą. To zaangażowanie nie jest przypadkowe. Przez nie
Kościół realizuje misję powierzoną mu przez Pana, aby nie zginęło żadne z
tych najmniejszych. W oparciu to tę ewangeliczną misję
uznaje, że dobro dziecka jest najważniejsze. Ludzie Kościoła przyjmują nie
tylko ustawową, lecz przede wszystkim moralną odpowiedzialność za ochronę i
promowanie dobra wszystkich dzieci oraz zobowiązują się dołożyć wszelkich
starań, aby zapewnić bezpieczne i przyjazne środowisko, w którym dzieci są
szanowane i doceniane. Niedopuszczalne jest bowiem stosowanie przez
kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Wszyscy jesteśmy
więc zobowiązani do uczenia się rozpoznawania tych, którzy potrzebują pomocy
i wsparcia oraz bezzwłocznego podejmowania działań w przypadku podejrzeń lub
ujawnienia okoliczności, które mogą wskazywać, że dziecku zagraża lub dzieje
się krzywda. Kościół działa sprawnie i zgodnie z procedurami, aby zapewnić
dzieciom skuteczną pomoc i wsparcie na jak najwcześniejszym etapie,
przestrzegając praw dziecka wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka. Powiedzenie:
„Gdzie kończy się wiedza, zaczyna się przemoc" wyznacza cel standardów.
Posiadając odpowiednią wiedzę i mając świadomość zagrożeń, Kościół może w
odpowiedni sposób zapobiec krzywdzie i skutecznie ochronić przed nią dzieci
oraz osoby bezbronne. Specyfika środowiska parafialnego
Parafia, jako podstawowa komórka
instytucjonalna Kościoła, wyróżnia się specyficznymi obszarami działania. W naszej parafii odprawiane są liczne
nabożeństwa i uroczystości oraz sprawowane są sakramenty (Eucharystii,
chrztu, I Komunii Świętej, bierzmowania, małżeństwa oraz pokuty i
pojednania). W parafii żegnamy też naszych zmarłych. Odwiedziny chorych oraz
wizyty duszpasterskie dają okazję do wglądu m.in. w sytuację rodzinną,
materialną parafian, również w kontekście zauważenia krzywdy i przemocy, a co
za tym idzie dają możliwość podjęcia odpowiednich kroków zapobiegawczych lub
interwencji. W naszej parafii funkcjonują różne
grupy duszpasterskie: odbywają się zbiórki ministrantów, lektorów, wyjazdy
parafialne z księdzem, np. pielgrzymki, wyjazdy z
ministrantami oraz dziećmi niezrzeszonymi. Funkcjonuje
kancelaria parafialna oraz media parafialne Istnieje rada parafialna, a parafia
dysponuje i zarządza własnymi finansami. Proboszcz towarzyszy parafianom
przez wiele lat ich rozwoju religijnego (obecny proboszcz ks. Marek
Gładkowski od 2027r.). W
parafii są osoby świeckie posługujący jako wolontariusze, To w parafii głównie toczy się życie
sakramentalne wiernych, a życie rodzinne wokół celebracji roku liturgicznego.
Rodzice w zaufaniu przyprowadzają swoje dzieci do parafii i oczekują, że będą
tam one bezpieczne. Parafianie są osobami w różnym wieku, w różnej sytuacji
rodzinnej, zawodowej, a duszpasterze oraz osoby pracujące na rzecz parafii
mają nierzadko wgląd w ich potrzeby oraz możliwość zaradzenia im. Z tego powodu standardy ochrony dzieci w obszarze
parafialnym poszerzone zostały o ochronę osób dorosłych i nie dotyczy to
wyłącznie osób zależnych, bezbronnych, lecz wszystkich. Mają one za zadanie chronić
przed wszelkiego rodzaju nadużyciami, przed krzywdą, przemocą, w tym przed
wykorzystaniem seksualnym. Działają w obie strony - chronią zarówno parafian,
jak i osoby duchowne i wolontariuszy parafii. Ten szeroki zakres działalności oraz
wielość osób zaangażowanych w życie parafialne, mogących mieć dostęp do
dzieci i młodzieży oraz posiadających wgląd w prywatne życie parafian,
zobowiązuje nas do szczegółowego opracowania zasad ochronnych. Sama dynamika życia parafialnego
zawiera w sobie specyficzne czynniki
chroniące przed przemocą, takie jak:
poczucie sacrum, permanentna formacja, społeczne zaufanie, poczucie
przynależności i wzajemnej odpowiedzialności, relacje oparte na zasadach
ewangelicznych, wspólnotowość, w tym przynależność młodzieży do pozytywnej
grupy rówieśniczej oraz publiczność działań (większość aktywności dzieje się
na oczach innych), w tym nadzór rodziców. Dodatkowo, przy okazji np. nagłych wezwań do chorych lub podczas wizyt
duszpasterskich, istnieje możliwość dostrzeżenia specyficznych potrzeb
parafian lub deficytów, w tym przemocy w obszarze rodzinnym i podjęcia odpowiedniej
interwencji. Księża posługujący w parafii są często tymi osobami, do których
zwracają się o pomoc osoby doświadczające jakiejkolwiek krzywdy, szukające
wsparcia i zrozumienia. Jednakże w specyficznej dynamice życia
parafialnego obecne są również czynniki
zagrażające, ułatwiające zaistnienie
przemocy. Będą nimi np. społeczne zaufanie i autorytet,
jakim cieszą się księża, w tym klerykalizm, a także atmosfera zależności i
posłuszeństwa hierarchii sprzyjająca zachowywaniu tajemnicy oraz brak
nadzoru z zewnątrz. Wiedza duszpasterzy o życiu parafian, znajomość ich
tajemnic, warunków materialnych, problemów i potrzeb oraz fizyczna obecność w
ich przestrzeni prywatnej daje możliwość manipulacji i wykorzystania,
stanowi poważny czynnik zagrożenia. Niebezpieczne jest też nawiązywanie przez
księży specyficznych relacji, polegających na wyróżnianiu wybranych parafian.
Niedojrzałość księży czy zaangażowanych współpracowników, np.
rzw. charyzmatycznych i autorytarnych liderów-celebrytów, zawsze będzie zagrożeniem.
Ewentualny brak wiedzy i kompetencji spowiedników zawsze będą sprzyjały
wystąpieniu nadużyć duchowych. Z wyżej wymienionych powodów zredagowane zostały
poniższe standardy ochrony. Objaśnienie terminów
Osoby, ich role i funkcje w Kościele
ksiądz, prezbiter, kapłan,
duchowny - ochrzczony mężczyzna, który
przyjął święcenia kapłańskie. duchowieństwo, kler - (diakoni, księża, biskupi) - mężczyźni ochrzczeni, którzy
przyjęli święcenia w stopniu diakonatu, prezbiteratu
lub biskupie. osoby konsekrowane - osoby, które w sposób szczególny poświęcają życie Bogu.
Łączy je konsekracja, która wiąże się ze złożeniem Bogu ślubów czystości oraz
najczęściej również ubóstwa i posłuszeństwa, choć zależy to od formy życia
konsekrowanego. Należą do nich członkowie stowarzyszeń zakonnych oraz
świeckie osoby konsekrowane. osoba świecka - członek Kościoła katolickiego bez święceń. biskup - biskup diecezjalny,
ordynariusz ordynariatu i prałat Prałatury Personalnej Kościoła łacińskiego
oraz hierarcha Kościołów wschodnich. proboszcz - prezbiter mianowany przez biskupa diecezjalnego na urząd
proboszcza. personel kościelny - duchowny,
osoba zakonna lub inna osoba zatrudniona przez Kościół na podstawie umowy,
podwykonawstwa, dobrowolnie lub nieodpłatnie. szafarz nadzwyczajny Komunii Świętej - osoba wyznaczona do udzielania Komunii Świętej, niemająca święceń. wolontariusz - osoba, która na
rzecz innych osób lub danej grupy społecznej, dobrowolnie i bezpłatnie
świadczy pracę wykraczającą poza związki rodzinno-koleżeńsko--przyjacielskie.
Określenie „bezpłatna" nie oznacza „bezinteresowna", lecz „bez
wynagrodzenia materialnego". organizator wyjazdu -
osoba/podmiot uprawniony do organizacji wyjazdu dzieci - parafie, wspólnoty
religijne, szkoły i placówki, przedsiębiorcy podlegający ustawie o usługach
turystycznych, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki nieposiadające
osobowości prawnej. Organizacja posługi
Kościoła
diecezja - diecezja,
archidiecezja, ordynariat lub prałatura personalna Kościoła łacińskiego i
eparchia Kościoła wschodniego. parafia - określona wspólnota
wiernych, utworzona na sposób stały w Kościele partykularnym, nad którą
pasterską pieczę, pod władzą biskupa diecezjalnego, powierza się proboszczowi
jako jej własnemu pasterzowi. duszpasterstwo, w tym duszpasterstwo parafialne - sytuacja, w której jedna osoba jest odpowiedzialna za
dobro drugiej lub za wspólnotę wyznaniową. Obejmuje celebrowanie liturgii,
zapewnienie porad i wsparcia duchowego, edukację, poradnictwo, opiekę
medyczną i pomoc w potrzebie. Wszelka praca polegająca na nadzorze lub
wychowaniu dzieci jest dziełem duszpasterskim. duszpasterstwo pozaparafialne - duszpasterstwa, wspólnoty, grupy gromadzące młodych
ludzi (młodzież licealna, studenci, młodzi dorośli), w tym wolontariaty, wakacyjne spotkania młodych (organizowane
przez zakony, zgromadzenia zakonne, wspólnoty), festiwale młodzieżowe,
rekolekcje wyjazdowe, wspólnoty różnych stanów, pielgrzymki piesze,
pielgrzymki autokarowe, środowiska harcerskie. To dzieła, które mogą działać
przy parafiach, ale mają struktury pozaparafialne. klerykalizm - postawa wobec
duchowieństwa/osoby zakonnej charakteryzująca się nadmiernym szacunkiem i
przekonaniem o ich wyższości moralnej. Papież Franciszek powiedział, że ma to
miejsce, gdy „duchowni czują się lepsi, [i kiedy] są daleko od ludu".
Może być „wspierany przez samych księży lub przez osoby świeckie". Dzieci i osoby
bezbronne małoletni - w rozumieniu
polskiego prawa cywilnego osoba, która nie ukończyła 18 lat lub nie zawarła
małżeństwa. nieletni - w rozumieniu prawa karnego osoba,
która w momencie popełnienia czynu zabronionego
nie ukończyła 17. roku życia. wiek bezwzględnej ochrony -
wiek niższy niż wiek zgody. Czynność seksualna z osobą w wieku ochronnym jest
czynem zabronionym (wykorzystaniem seksualnym), a osoba dopuszczająca się jej
i lub doprowadzająca do niej podlega odpowiedzialności karnej. W Polsce
obecnie wynosi 15 lat. dziecko wykorzystane seksualnie - każde dziecko w wieku bezwzględnej ochrony, jeśli osoba
dojrzała seksualnie, czy to przez świadome działanie, czy też przez zaniedbywanie
swoich społecznych obowiązków lub obowiązków wynikających ze specyficznej
odpowiedzialności za dziecko, dopuszcza się zaangażowania dziecka w
jakąkolwiek aktywność natury seksualnej, której intencją jest zaspokojenie
osoby dorosłej (Standing Committee on Sexually Abused Children). opiekun - osoba sprawująca
pieczę nad dzieckiem, uprawniona do reprezentacji dziecka oraz posiadająca
władzę prawną do dbania o interesy osobiste i majątkowe innej osoby (rodzic,
rodzic zastępczy lub osoba uprawniona przez rodzica). zgoda opiekuna - zgoda rodziców
albo zgoda opiekuna, rodzica zastępczego lub opiekuna tymczasowego. Jednak w
przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować
rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny (orzeczenie
sądu opiekuńczego zastępuje zgodę rodziców). osoba dorosła bezbronna zgodnie z art. 1
ust. 2 b) Vos Estis Lux Mundi - każda osoba
znajdująca się w stanie niepełnosprawności, upośledzeniu fizycznym lub psychicznym
albo pozbawiona wolności osobistej, która w rzeczywistości, nawet sporadycznie,
ogranicza ich zdolność zrozumienia, chęci lub przeciwstawienia się przestępstwu
w inny sposób. Różne formy przemocy
uwikłanie - każda relacja, w
której ktoś doświadcza strachu, lęku, poczucia winy, poczucia krzywdy,
frustracji, poniżenia, zniewolenia, zależności, dominacji, niemożności bycia
sobą, nieszczerości, braku autentyczności, przemocy emocjonalnej, fizycznej,
seksualnej czy ekonomicznej. nadużycie - postępowanie lub
czyn niezgodny z przyjętymi normami postępowania, a nadużywać oznacza użyć ponad miarę oraz wykorzystać coś w niewłaściwy sposób lub w nadmiernym stopniu (SJP). nadużycie władzy - nadużycie
stanowiska, funkcji lub obowiązku w celu wykorzystania innej osoby. Może
przybierać różne formy i obejmować sytuacje, w których dana osoba ma władzę
nad inną osobą na mocy swojego związku (np.
pracodawca i pracownik, nauczyciel i uczeń, trener i sportowiec, rodzic lub
opiekun i dziecko, duchowny/osoba zakonna i parafianin) i wykorzystuje tę
władzę na swoją korzyść. przemoc duchowa - odwoływanie
się do przekonań religijnych i wiary osoby w celu wyrządzenia jej szkody.
Może mieć negatywny wpływ na duchowość osoby poszkodowanej, zwłaszcza gdy
dopuszcza się jej osoba posiadająca duchowy autorytet i zaufanie w Kościele. przemoc domowa - jednorazowe
lub powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub
dobra osobiste osób, w szczególności narażające na niebezpieczeństwo utraty
życia lub zdrowia, naruszające godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym
wolność seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub
psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych
przemocą (art. 2 Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie). zaniedbanie (wobec osoby dorosłej) - niezapewnienie przez opiekuna
środków niezbędnych do życia osobie, którą się opiekuje. przemoc wobec osób starszych -
pojedyncze lub powtarzające się działanie lub brak odpowiedniego działania,
mające miejsce w jakimkolwiek związku, w którym oczekuje się zaufania, które
powoduje krzywdę lub cierpienie starszej osoby. przemoc emocjonalna (dorośli) -
powszechna forma przemocy mająca miejsce w bliskich związkach. Przemoc
emocjonalna jest definiowana jako molestowanie, które ma miejsce, gdy dana
osoba jest poddawana zachowaniom lub działaniom mającym na celu jej
kontrolowanie, z zamiarem wyrządzenia jej krzywdy emocjonalnej lub strachu,
poprzez manipulację, izolację lub zastraszanie. bullying - znęcanie, zastraszanie, prześladowanie werbalne,
społeczne, a także fizyczne. gaslighting - przemoc psychiczna polegająca na manipulowania drugą
osobą w taki sposób, że ofiara przemocy z czasem przestaje ufać swoim osądom,
staje się zdezorientowana, zalękniona i traci zaufanie do swojej pamięci czy
percepcji. Jeśli manipulacja jest stosowana stale i metodycznie, może w
końcu doprowadzić do tego, że ofiara zacznie kwestionować swoje zdrowie
psychiczne. W ten sposób manipulator przejmuje nad nią całkowitą kontrolę. grooming (wobec dorosłego) - zachowania mające na celu izolację osoby, uczynienie jej
zależną, skłonną do zaufania i bardziej podatną na agresywne zachowanie. seksizm - uprzedzenie lub dyskryminacja ze względu na płeć. seksualizacja - proces, w wyniku którego wartościowanie drugiej osoby oraz siebie samego/ siebie samej dokonywane jest przez
pryzmat atrakcyjności
seksualnej, uprzedmiotowienie
osoby pod względem seksualnym lub narzucanie seksualności w niewłaściwy
sposób (wg Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego). cyberprzemoc - wszelka
przemoc z użyciem technologii
informacyjnych i komunikacyjnych - komunikatorów, czatów, stron internetowych, mediów społecznościowych,
blogów, SMS-ów, MMS-ów. Może mieć formę wulgarnych wiadomości, obraźli-wych komentarzy (hejt, trolling), rozpowszechniania zdjęć ukazujących dziecko w
niekorzystnym świetle, zastraszania, śledzenia (cyberstalking), ujawniania tajemnic (outing) itp. Wsparcie
Niebieska Linia - https://www.niebieskalinia.info/ procedura
„Niebieskie Karty" - jest
narzędziem, którego głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa osobie
doznającej przemocy domowej, obejmuje też współpracę przedstawicieli różnych
instytucji i podmiotów, które są zobowiązane do reagowania w przypadku
uzyskania informacji o wystąpieniu przemocy domowej. Przestępstwa motywowane seksualnie
przestępstwo kanoniczne
wykorzystywania seksualnego -
kanoniczne przestępstwa wykorzystywania seksualnego popełniane przez
duchownych lub osoby konsekrowane, którymi są: zmuszanie kogoś, za pomocą
przemocy, groźby lub nadużycia władzy, do wykonywania lub poddawania się
czynnościom seksualnym; wykonywanie czynności seksualnych z dzieckiem lub
osobą bezbronną; produkcję, wystawianie, posiadanie lub dystrybucję, w tym
drogą elektroniczną, pornografii z udziałem dzieci, a także werbowanie lub
nakłanianie dziecka lub osoby bezbronnej do udziału w tworzeniu pornografii
popełnione przez duchownych lub osoby zakonne, o których mowa w artykule 1 §1
a)
Vos Estis Lux Mundi. przestępstwa
przeciwko wolności seksualnej i obyczajności (art. 197-205
k.k.) - zgwałcenie (art. 197),
wykorzystanie seksualne osoby bezradnej lub niepoczytalnej (art. 198),
seksualne wykorzystanie zależności (art. 199), seksualne
wykorzystanie dziecka (art. 200), uwodzenie dziecka poniżej lat
15 z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego lub sieci telekomunikacyjnej
(art.
200a), propagowanie pedofilii (art. 200b), kazirodztwo (art. 201),
pornografia (art. 202), zmuszanie do prostytucji (art. 203),
czerpanie zysku z cudzego nierządu (art. 204). Rejestr
Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym -
rejestr obywateli polskich, którzy dopuścili się przestępstwa z pobudek
seksualnych. Składa się z Rejestru publicznego i Rejestru z dostępem
ograniczonym. https://arch-bip.ms.gov.pl/pl/
rejestry-i-ewidencje/rejestr-sprawcow-przestepstw-na-tle-seksualnym/ Osoby dramatu
osoba
pokrzywdzona - osoba fizyczna lub
prawna, której dobro prawne zostało bezpośrednio naruszone lub zagrożone
przez przestępstwo (art. 49 §1 k.p.k.). osoby
pokrzywdzone przemocą w rodzinie -
osoby najbliższe, inne osoby pozostające w stałym lub przemijającym stosunku
zależności od osoby stosującej przemoc (art. 115 §11 Ustawy o
przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie). skarżący - każda osoba składająca skargę zawierającą zarzut,
podejrzenie, obawę lub zgłoszenie naruszenia prawa. podejrzany
- osoba, wobec której istnieją
podejrzenia popełnienia przestępstwa, ale nie postawiono jeszcze zarzutów. oskarżony - osoba, której postawiono zarzuty karne. przestępca
seksualny - osoba, która przyznała się
do wykorzystania seksualnego lub której odpowiedzialność za wykorzystanie
została orzeczona przez właściwy sąd i/lub procedurę kościelną. Zespół
ds. Prewencji i jego praca osoba
odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci - osoba wyznaczona przez przełożonego danego dzieła
duszpasterskiego, danej grupy parafialnej, np.
ministrantów, sprawująca nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów
ochrony dzieci. osoba
zaufana - osoba wyznaczona przez
przełożonego danego dzieła duszpasterskiego, ciesząca się zaufaniem i
odpowiednio przygotowana, odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o
zdarzeniach dotyczących przemocy. osoba
odpowiedzialna za interwencję -
zarządca placówki (proboszcz) odpowiedzialny za podejmowanie interwencji w
przypadku zaistnienia przemocy. kompetencje miękkie - umiejętności psychospołeczne, np.
komunikatywność, asertywność. konflikt
interesów - sytuacja (postrzegana lub
rzeczywista), w której powstaje konflikt pomiędzy obowiązkami służbowymi
danej osoby a jej prywatnymi interesami, który może mieć wpływ na wykonywanie
tych obowiązków. Taki konflikt zazwyczaj wiąże się z przeciwstawnymi
zasadami lub niezgodnymi życzeniami lub potrzebami i może wystąpić, gdy
osoba pełni wiele ról. lojalność środowiskowa - silna lojalność wobec danego środowiska, grupy ludzi, wspólnoty,
instytucji, przełożonego itp., która może przyjmować formy pozytywne, np. dochowanie tajemnicy, lub negatywne, np. niereagowanie bądź
zaprzeczanie przemocy. dane
osobowe - wszelkie informacje dotyczące
zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania żyjącej osoby fizycznej, a
także poszczególne informacje, które w połączeniu ze sobą mogą prowadzić do
zidentyfikowania tożsamości danej osoby. Przykładowe dane osobowe: imię i
nazwisko, adres zamieszkania, adres e-mail z
imieniem i nazwiskiem, numer dowodu tożsamości, dane o lokalizacji, adres IP,
dane przechowywane przez szpital lub lekarza, które mogą jednoznacznie wskazywać
tożsamość danej osoby. wniosek
o wgląd w sytuację rodziny - pismo może
zostać złożone przez każdą osobę fizyczną i prawną, która chce, aby sąd
zbadał aktualną sytuację rodzinną. Wniosek nie podlega żadnej opłacie
sądowej, może być złożony w każdej chwili i w przypadku jego odrzucenia
przez sąd nie rodzi żadnych negatywnych konsekwencji wobec wnioskodawcy. Formy przemocy wobec dziecka
przemoc
wobec dzieci - wszelkie formy złego
traktowania fizycznego i/lub emocjonalnego, wykorzystywania seksualnego,
zaniedbania lub niedbałego traktowania, wyzysku komercyjnego lub innego,
skutkujące rzeczywistą lub potencjalną szkodą dla zdrowia, przetrwania,
rozwoju lub godności dziecka w kontekście relacji odpowiedzialności,
zaufania lub siły. Dzieli się powszechnie na pięć podty-pów:
przemoc fizyczna, znęcanie się emocjonalne/psychiczne, zaniedbanie, narażenie
na przemoc w rodzinie, wykorzystywanie seksualne. W kontekście Kościoła
katolickiego ważne jest także uznanie przemocy duchowej za dodatkowy podtyp
przemocy. • przemoc fizyczna to przemoc, w wyniku której dziecko doznaje fizycznej krzywdy
lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działania
bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej
za dziecko, lub której dziecko ufa, bądź która ma nad nim władzę. Przemoc
fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną lub jednorazową. • przemoc psychiczna i
emocjonalna to przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja wobec dziecka,
obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m.in.
niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z dzieckiem
opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu, nieodpowiednie
rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, niedostrzeganie lub
nieuznawanie indywidualności dziecka i jego granic psychicznych. • zaniedbywanie dziecka to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego
podstawowych potrzeb fizycznych/psychicznych i/lub nierespektowanie
jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w
rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w relacji dziecka z osobą, która jest zobowiązana
do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka. • narażenie na przemoc w
rodzinie - forma psychicznego znęcania
się nad dzieckiem, w której dziecko jest obecne - słyszy lub widzi - gdy
inny członek rodziny doświadcza przemocy fizycznej, psychicznej lub
seksualnej albo widzi szkody wyrządzone osobom lub mieniu w wyniku
agresywnego zachowania członka rodziny. • wykorzystywanie seksualne
dziecka - wykorzystanie seksualne
dziecka to włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest ono w
stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie
jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub
która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego
społeczeństwa. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka
aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym
dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają
w relacji opieki, zależności, władzy. Celem takiej aktywności jest
zaspokojenie potrzeb innej osoby (World Health Organization). Obejmuje
zachowania z kontaktem fizycznym (w tym penetra-cyjne)
oraz bez kontaktu fizycznego, może wtedy przybrać formę seksualizacji,
robienia zdjęć lub filmów wideo przedstawiających dzieci o charakterze jednoznacznie
seksualnym, zmuszania dzieci do oglądania czynności seksualnych lub wzięcia w
nich udziału lub zmuszania dzieci do uprawiania seksu lub angażowania się w
czynności seksualne z innymi dziećmi lub dorosłymi. Obejmuje również
wyzyskiwanie seksualne dzieci, czyli czerpanie zysku np.
z pornografii z udziałem dzieci lub prostytucji dziecięcej. Grooming (wobec dziecka) - zachowania, których celem jest przygotowanie dziecka do
wykorzystywania seksualnego. Obejmuje nawiązanie szczególnej relacji z
dzieckiem, często również warunkowanie rodziców i innych dorosłych oraz
osłabienie ich czujności, aby myśleli, że relacja z dzieckiem jest normalna i
pozytywna. przemoc rówieśnicza (agresja
rówieśnicza, bullying) - występuje, gdy dziecko doświadcza różnych form przemocy
ze strony rówieśników, bezpośrednio lub z użyciem technologii
komunikacyjnych. Ma miejsce wtedy, gdy działanie ma na celu wyrządzenie komuś
przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma charakter systematyczny
(powtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy sprawców.
Obejmuje przemoc werbalną (np. przezywanie,
dogadywanie, ośmieszanie), relacyjną (np.
wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie innych przeciwko osobie),
fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie,
szarpanie), materialną (np. kradzież, niszczenie
przedmiotów) oraz elektroniczną (złośliwy SMS lub e-mail,
wpis w mediach społecznościowych, umieszczanie w
Internecie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę), a także przemoc podczas
randki ze strony chłopaka/dziewczyny. STANDARD 1 STWORZENIE I ZACHOWANIE
BEZPIECZNEGO ŚRODOWISKA W PARAFII
•
W parafii św. Rajmunda Nonnata
w Sulowie został opracowany i wprowadzony w
życie wewnętrzny dokument, w którym zawarta jest polityka ochrony
przebywających tam dzieci i osób dorosłych zgodnie z obowiązującymi
standardami wyznaczonymi zarówno przez dokumenty państwowe (Ustawę o zmianie
ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz innych ustaw z dn. 28 lipca 2023 r.
- rzw „Ustawa Kamilka"), jak i wskazania
wynikające z Wytycznych Kościoła katolickiego w Polsce. •
W przygotowaniu
wewnętrznego dokumentu uczestniczą zaangażowani świeccy, a także dzieci. •
W parafii
działa Zespół ds. Prewencji (patrz.: Standard 2). •
Polityka
ochrony dotyczy szczegółowych zasad bezpieczeństwa i sposobów ochrony
przebywających tam dzieci i bezbronnych dorosłych, czyli: ·
rekrutacji
personelu i osób zaangażowanych duszpastersko w parafii; ·
bezpiecznych
relacji pomiędzy dorosłymi zatrudnionymi i pomagającymi duszpastersko w
parafii a dziećmi i bezbronnymi dorosłymi; ·
bezpiecznych
relacji pomiędzy rówieśnikami; ·
bezpiecznego
korzystania z Internetu i mediów elektronicznych; ·
zasady ochrony
wizerunku i danych osobowych; ·
sposobu
reagowania w parafii na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza
przemocy fizycznej, psychicznej czy seksualnej i zasad prowadzenia rejestru
interwencji (Załącznik 3); ·
pomocy osobom
pokrzywdzonym. • Standardy ochrony są dostępne w parafii i podane do
publicznej wiadomości (na stronie internetowej oraz wywieszone np. w gablocie parafialnej). STANDARD 2 WERYFIKACJA, DELEGOWANIE I
EDUKACJA KAPŁANÓW, OSÓB KONSEKROWANYCH I ŚWIECKICH PRACUJĄCYCH Z DZIEĆMI I Z
OSOBAMI BEZBRONNYMI W PARAFII
1. Obowiązki proboszcza
(Załączniki 1 i 2)
• Do obowiązków
proboszcza należy wdrażanie w życie standardów ochrony przed przemocą. • Za
niezastosowanie się do standardów odpowiedzialność personalnie ponosi proboszcz
parafii, również wobec prawa. • O każdej osobie
zaangażowanej w parafii i mającej kontakt z dziećmi w obszarze związanym z
wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad
psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych
zainteresowań przez dzieci, lub z opieką nad dziećmi proboszcz uzyskuje dane
z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (https://arch-bip.ms.gov. pl/pl/rejestry-i-ewidencje/rejestr-sprawcow-przestepstw-na-tle-seksualnym/). • Dodatkowo, przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed
dopuszczeniem osoby do działalności (np. wolontariackiej) związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem,
świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu
lub realizacją innych zainteresowań przez dzieci, lub z opieką nad nimi
proboszcz ma obowiązek uzyskania od tej osoby informacji z Krajowego Rejestru
Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdz. XIX k.k. (przestępstwa
przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV k.k. (przestępstwa przeciwko wolności seksualnej
i obyczajowości) oraz w zakresie art. 189a k.k. (handel ludźmi), art. 207
k.k. (znęcanie się nad osobą najbliższą lub pozostającą w stosunku
zależności) oraz przestępstw z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. •
Jeśli parafia
zatrudnia firmy z zewnątrz lub udostępnia pomieszczenia podmiotom
zewnętrznym, a ich działalność nie obejmuje kontaktu z dziećmi jw., należy po
pierwsze: zadbać o to, aby dzieci faktycznie nie przebywały same w obecności
osób z zewnątrz, po drugie wskazane jest, aby osoby te lub zarządcę podmiotu
zewnętrznego zapoznać z standardami ochrony dzieci i przyjąć od nich
oświadczenie z Załącznika 2. • Proboszcz
parafii powołuje Zespół ds. Prewencji. W jego skład wchodzą: osoba
odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci, osoba zaufana oraz osoba odpowiedzialna
za interwencję. o Osoba odpowiedzialna za standardy troszczy
się o to, aby standardy były w parafii znane, wdrażane i przestrzegane.
Każda odrębna grupa parafialna, np. ministranci,
może wyznaczyć własną taką osobę. o Osoba zaufana powołana jest do
przyjmowania zgłoszeń w przypadku naruszenia standardów lub zaistnienia
incydentów przemocy. Musi to być osoba faktycznie budząca zaufanie,
odpowiednio przygotowana oraz posiadająca rzw.
kompetencje miękkie, predysponujące ją do kontaktu z osobami skrzywdzonymi.
Nie może ona na własną rękę podejmować działań służących wyjaśnieniu
podejrzeń i zarzutów lub weryfikacji zgłaszanych faktów. Współpracuje ściśle
z osobą odpowiedzialną za interwencję. Osoby te zobowiązane są do zachowania
poufności (Załącznik 4). o Z zasady
osobą odpowiedzialną za interwencję w przypadku podejrzenia lub zaistnienia
przemocy jest zarządca placówki, czyli w tym wypadku proboszcz parafii, może
on jednak delegować do tego zadania kompetentną osobę. Osoby
powyższe tworzą wraz z proboszczem Zespół ds. Prewencji i ściśle z sobą
współpracują. Wskazane jest, aby były to świeckie osoby cieszące się
zaufaniem, odpowiednio przeszkolone i kompetentne (patrz: Standard
8), które będą wiedziały, jakie działania w danej sytuacji są
stosowne i konieczne. Nie mogą to być osoby uwikłane w lojalność środowiskową
lub w konflikcie interesów. W sytuacji, gdy nie ma możliwości
powołania całego zespołu, należy powołać przynajmniej jedną osobę, która
będzie łączyła powyższe funkcje. Zespół ten współpracuje również z
osobami odpowiedzialnymi w diecezji za prewencję oraz z delegatką/delegatem
ds. ochrony dzieci i młodzieży. • Wszelka
działalność dotycząca ochrony oraz interwencji i pomocy musi być dokumentowana.
Wpisów w rejestrze zdarzeń dokonują osoby bezpośrednio zaangażowane w daną
aktywność (zazwyczaj osoba zaufana oraz/lub osoba odpowiedzialna za
interwencję), ale za bezpieczne przechowywanie notatek odpowiedzialny jest
proboszcz. Rejestr (Załącznik nr 3) prowadzi
się zgodnie z zasadami ochrony danych wrażliwych. Notatką taką posługujemy
się w działaniach interwencyjnych (np. przy
zgłoszeniu do prokuratury). 2. Obowiązki duszpasterzy dzieciDuszpasterze dzieci powinni: •
czuwać nad
własną dojrzałością emocjonalną, psychiczną, duchową; •
starać się o
dobór żywo wierzących, rzetelnych, zweryfikowanych i odpowiednio
przeszkolonych osób do pełnienia funkcji animatorów, wychowawców itd.; •
wspierać dzieci
w ich rozwoju ku dojrzałości; •
dbać o
respektowanie zasad kultury (wobec dzieci i między nimi); •
czuwać nad
równym traktowaniem wszystkich dzieci, z uwzględnieniem ich szczególnych
potrzeb i osobistych uwarunkowań; •
dbać o
przestrzeganie prawa do nienaruszalności cielesnej i prywatności; •
organizować
działania duszpasterskie w miejscach bezpiecznych; •
utrzymywać
możliwie żywy i transparentny kontakt z rodzicami dzieci; •
dbać o
przestrzeganie zasad prywatności i ochrony wizerunku oraz danych osobowych
dzieci (Załącznik 5). STANDARD 3 SPOSÓB REAGOWANIA NA OSKARŻENIA
LUB NIEWŁAŚCIWE ZACHOWANIA
•
W przypadkach
przemocy fizycznej bądź seksualnej, gdy sprawcą jest osoba dorosła lub
dziecko, należy zgłosić ten fakt zgodnie z prawem do organów ścigania lub/
oraz do delegata właściwej instytucji kościelnej. •
Gdy sprawa
dotyczy niewłaściwego zachowania osób świeckich zatrudnionych w parafii bądź
wolontariuszy, sprawę należy zbadać i podjąć adekwatne kroki w zależności od
tego, czego dotyczyło to zachowanie. Każdorazowo należy podjąć z tą osobą
rozmowę i jeśli zajdzie taka potrzeba, to okresowo lub stale wycofać ją z
pracy duszpasterskiej. •
Jeśli
niewłaściwe zachowanie dotyczy dziecka, należy o tym zawiadomić jego rodziców
i wraz z nimi podjąć odpowiednie działania. •
Jeśli sprawa dotyczy
niewłaściwych zachowań dzieci wobec siebie nawzajem, należy niezwłocznie
zawiadomić rodziców dzieci i wraz z nimi podjąć odpowiednie działania. •
Osoba
odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń współpracuje z proboszczem i
delegatem diecezjalnym i/lub zakonnym. •
Każda
informacja o niewłaściwym zachowaniu powinna być traktowana poważnie, gdyż
jest działaniem prewencyjnym. •
Jeśli
jakakolwiek osoba dorosła zaangażowana w pracę duszpasterską w parafii dowie
się od dziecka, że doświadcza ono przemocy, automatycznie ma obowiązek
zastosowania się do art. 304 k.p.k. mówiącego o tym, że każdy, kto dowie się
o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek
zawiadomić o tym prokuratora lub policję. STANDARD 4 ZAPEWNIENIE OPIEKI I
WSPARCIA OSOBOM SKRZYWDZONYM
•
Każda osoba,
która mówi o doświadczanej przez siebie krzywdzie, winna zostać przyjęta z
szacunkiem i uważnie wysłuchana. •
Osoba skrzywdzona
powinna otrzymać informację o możliwych formach pomocy, z której może
skorzystać na terenie parafii lub poza nią. •
W sytuacji, gdy
osoba wskazana jako sprawca jest kapłanem lub inną osobą zaangażowaną w
parafii, należy jak najszybciej zapewnić bezpieczeństwo osobie skrzywdzonej (np. przez niedopuszczanie do niej osoby wskazanej lub
podejrzanej o krzywdę). Następnie należy jej udzielić pomocy, jakiej
potrzebuje. Osoby poszkodowane nie powinny być obarczane kosztami udzielanej
im pomocy. •
Troska duszpasterska
wobec osoby skrzywdzonej i jej bliskich polega przede wszystkim na życzliwym
wysłuchaniu i pomocy w odbudowaniu jej więzi z Bogiem i zaufania do Kościoła.
Organizowana jest w porozumieniu z diecezjalnym duszpasterzem ds. pomocy
duchowej osobom skrzywdzonym. •
Jeśli osoba
skrzywdzona należała do jakiejś grupy parafialnej, również inni uczestnicy
tej grupy powinni otrzymać pomoc duszpasterską i ewentualnie psychologiczną. •
Jeśli osobą
skrzywdzoną jest dziecko, pomoc powinna otrzymać również jego rodzina. •
Parafianie
powinni być we właściwy sposób poinformowani o tym, co się wydarzyło, oraz
otrzymać stosowną pomoc. Należy przy tym zachować zasadę ochrony dobrego
imienia osoby skrzywdzonej. •
Jeśli
zgłoszenie dotyczy przestępstwa określonego w prawie karnym i/lub kanonicznym,
osoba przyjmująca zgłoszenie postępuje zgodnie z procedurami zawartymi w
Wytycznych KEP. •
Jeśli
zgłoszenie dotyczy innej krzywdy czy niewłaściwego zachowania, osoba zgłaszająca
otrzymuje informację o podjętych w sprawie krokach. •
Wszelkie
działania i uzyskane informacje objęte są zasadą poufności, ale osoby
skrzywdzonej nie wolno zobowiązywać do zachowania tajemnicy. STANDARD 5 SPOSÓB POSTĘPOWANIA Z OSKARŻONYMI
O WYKORZYSTANIE SEKSUALNE I PRZEMOC
•
Do parafii mogą
należeć osoby, które są oskarżone o różne przestępstwa bądź mają wyrok w
zawieszeniu, lub też wróciły do środowiska po odbytym wyroku. Nie powinny one
pracować z dziećmi, natomiast powinny zostać objęte pomocą duszpasterską. •
W sytuacji, gdy
podejrzanym lub oskarżonym jest dziecko, należy współpracować z jego
rodzicami lub opiekunami prawnymi w takim zakresie, w jakim jest to możliwe
i potrzebne. Ich również dobrze jest otoczyć opieką duszpasterską. •
W sytuacji, gdy
osobą podejrzaną lub oskarżoną jest kapłan lub osoba konsekrowana, należy
zastosować się do wskazań uzyskanych od biskupa miejsca lub przełożonych. W
sytuacji, gdy podejrzenie lub oskarżenie dotyczy proboszcza, osoba
odpowiedzialna w parafii za interwencję zgłasza sprawę bezpośrednio do diecezjalnego
lub zakonnego delegata ds. ochrony dzieci i młodzieży. Wobec takiej osoby
powzięte zostają kroki przewidziane przez Wytyczne KEP. •
Gdy osobą
podejrzaną lub oskarżoną jest świecki pracownik lub wolontariusz parafialny,
należy odsunąć taką osobę od podejmowanej pracy związanej z kontaktem z
dziećmi na czas wyjaśnienia sprawy lub do czasu decyzji prokuratury oraz
objąć ją stosowną opieką (psychologiczną, duszpasterską). •
W procesie
wyjaśniania sprawy oraz w podawaniu informacji należy również zadbać o
zachowanie ochrony dobrego imienia domniemanego sprawcy. •
W przypadku
zaistnienia fałszywego oskarżenia, jeśli zarzuty nie zostaną potwierdzone, a
oskarżenie znane było osobom postronnym, należy przekazać im informację o
niewinności oskarżonego w formie komunikatu biskupa miejsca. •
STANDARD 6 ZASADY CHRONIĄCE W OBSZARZE PARAFIALNYM 6.1. Zasady chroniące dotyczące dzieci (granice
zachowań)
Dzieckiem jest osoba, która nie
ukończyła 18. roku życia. Dziecko, rozwijając się, konstytuuje siebie jako
osobę. Potrzebuje do tego opieki, troski, serdeczności, kształcenia i
wychowania. Dzieje się to w rodzinie, ale również poprzez relacje z
autorytetami oraz wartościami przekazywanymi w środowisku rówieśniczym i wychowawczym.
Wszelkie oddziaływanie wychowawcze zawsze musi się dokonywać z poszanowaniem
woli rodziców bądź prawnych opiekunów. Wprawdzie
niemożliwe jest stworzenie wyczerpującej listy zachowań niepożądanych, ani
też wskazanie precyzyjnych granic wszystkich zachowań, należy jednak kierować
się poniższymi wskazówkami oraz roztropnością i wrażliwością ewangeliczną. Zasady te
dotyczą nie tylko relacji dorosły - dziecko, ale również relacji pomiędzy
dziećmi (Załącznik
5). 6.1.1. Zasady chroniące w kontakcie bezpośrednim
•
• Wszystkie spotkania z dziećmi na terenie
parafii powinny być organizowane w miejscach oficjalnych, ogólnodostępnych i
do tego przygotowanych. •
• Nie można przebywać z dzieckiem sam na sam w
warunkach odizolowanych. Jeżeli dobro dziecka wymaga indywidualnego
spotkania, nie może się ono odbywać w sekrecie (zalecane powiadomienie
rodziców lub przełożonego) i w warunkach odizolowanych. Osoba
przeprowadzająca spotkanie powinna zatroszczyć się o transparentność (np. przeszklone lub uchylone drzwi pomieszczenia, które
nie mogą być zamknięte na klucz, obecność innych osób w bezpośrednim pobliżu,
powiadomienie innych osób o spotkaniu itp.). Indywidualnych spotkań z dziećmi
nie wolno w nieroztropny sposób mnożyć ani przedłużać. Spotkania takie nie
powinny odbywać się w późnych godzinach wieczornych (po godz. 20.00 lub
nocą). •
• Dzieci nie mogą przebywać w parafialnych
pomieszczeniach mieszkalnych bez opieki rodzica lub opiekuna prawnego. Nie
powinny też towarzyszyć duszpasterzom w miejscach lub w sprawach
niezwiązanych ze sprawowaniem posługi lub formacją. •
• Dzieci powinny zawsze pozostawać pod opieką
osoby dorosłej. Podczas pełnienia funkcji wychowawczych opiekunowie nie mogą
pozostawać pod wpływem alkoholu lub substancji psychoaktywnych ani
przyjmować ich w obecności dzieci. •
• Dzieci na terenie parafii nie mogą przebywać
pod wyłączną opieką innego dziecka, chyba że inaczej stanowią regulaminy
religijnych ruchów duszpasterstwa poza-parafialnego, np.
Ruchu Światło-Życie, KSM, w tym wypadku stosuje się standardy opracowane
przez te grupy. Osoby te powinny być odpowiednio uformowane, przygotowane i
pełnić posługę pod okiem dorosłych. •
• Jeśli spotkania formacyjne, np. przygotowanie do bierzmowania, odbywają się w domach
wybranych rodzin, również muszą być przeprowadzane w grupie, nigdy
indywidualnie. •
• Zakazuje się przewożenia dzieci prywatnymi
samochodami, zwłaszcza w pojedynkę, bez wiedzy i wyraźnej zgody rodziców lub
opiekunów prawnych. •
Niestosowne
jest skracanie dystansu przez przechodzenie na „ty" osoby dorosłej z
dzieckiem. •
W prywatne
życie dziecka wolno ingerować tylko w takim wymiarze, w jakim wymaga tego
konkretny problem. •
W przypadku
konieczności podjęcia rozmów na temat seksualności należy wykazać się
delikatnością i roztropnie rozeznać, czy takiej rozmowy nie powinien przeprowadzić
specjalista. •
•
W obecności
dzieci nie wolno wypowiadać treści i żartów o podtekście seksualnym.
Zabronione jest prezentowanie dzieciom treści obscenicznych, erotycznych,
pornograficznych lub mających podtekst seksualny, zawierających sceny brutalnej
przemocy bądź nieodpowiednich do wieku i wrażliwości odbiorców w jakikolwiek
sposób i za pomocą jakiegokolwiek urządzenia. •
Niedozwolone
jest stosowanie przemocy fizycznej oraz psychicznej, takiej jak: poniżanie,
upokarzanie, ośmieszanie, dokuczanie, szykanowane, znęcanie się itp., zarówno
w bezpośrednich kontaktach, jak i za pośrednictwem mediów społecznościowych. •
• Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju
nadużycia duchowe (w obszarze spowiedzi, poradnictwa itp.). •
• Każdy przypadek przemocy fizycznej,
psychicznej (emocjonalnej) czy seksualnej pomiędzy dziećmi wymaga
natychmiastowej reakcji ze strony opiekunów. •
• Nie wolno dotykać dzieci wbrew ich woli ani w
sposób nieadekwatny do relacji duszpasterskich lub wychowawczych. Zachowania niedozwolone: •
wszelkie formy
okazywania niechcianej czułości; •
dotykanie
piersi, pośladków, genitaliów i ich okolic (choćby przez bieliznę lub
odzież); •
pocałunki; •
mocne i
zamykające uściski, uniemożliwiające przerwanie kontaktu; •
klepanie po
pośladkach, udach, kolanach, głowie; •
łaskotanie lub
mocowanie się w dużej bliskości cielesnej; •
masaże; •
sadzanie na
kolanach; •
kładzenie się
lub spanie obok; •
ocieranie się; •
seksualizacja i
seksizm; •
różne formy
poniżania oraz mobbing; •
używanie
wulgaryzmów. Zachowania właściwe w naszym kręgu kulturowym: •
uścisk dłoni
lub delikatne objęcie, przytulenie, pocałunki w policzek; •
delikatne
poklepanie po ramionach lub plecach jako wyraz akceptacji wsparcia,
pocieszenia; •
dotyk ramion,
rąk czy barku jako wyraz bliskości; •
trzymanie się
za ręce w czasie np. zabawy lub dla uspokojenia wzburzenia
emocjonalnego; •
trzymanie za
ręce dzieci w czasie spaceru; •
siadanie w
pobliżu małych dzieci; •
podnoszenie lub
trzymanie na rękach dzieci do ok. 3. roku życia; •
przytulanie i
branie na kolana małych dzieci za zgodą ich rodziców i najlepiej w ich
obecności; • dzieciom nie wolno robić zdjęć lub filmować
bez ich zgody. Nie wolno upubliczniać zdjęć, filmów z udziałem dzieci bez
pisemnej zgody ich rodziców lub opiekunów prawnych, z wyjątkiem zdjęć dużych
grup w miejscach publicznych w związku z informowaniem o wydarzeniach; • zabrania się częstowania dzieci tytoniem,
alkoholem i innymi substancjami psychoaktywnymi, posiadania środków
niedozwolonych przez prawo. Nie wolno również tolerować ich posiadania oraz
zażywania przez dzieci. Zasady ochrony dotyczące wyjazdów Zachęca się do pełnej
transparentności w organizowaniu spotkań z dziećmi. Na początku roku
formacyjnego w parafii należy: • zapoznać rodziców lub opiekunów prawnych dzieci z
harmonogramem prowadzonych spotkań; •
zadbać o
wyrażenie przez nich zgody w formie pisemnej na udział w spotkaniach; •
ustalić zasady
odbioru dzieci; •
ustalić zasady
komunikacji elektronicznej z dziećmi; • wszystkie
formy zorganizowanego czasu, a w sposób szczególny wypoczynku dzieci powinny
być realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa; • na
wyjazdy grupowe należy uzyskać pisemną zgodę rodziców lub opiekunów prawnych,
po uprzednim zapoznaniu ich z ramowym planem działania i zasadami jego
organizacji (regulaminem). Podczas wyjazdu rodzice lub opiekunowie prawni
mają prawo do kontaktu ze swoim dzieckiem oraz z jego opiekunem; • podczas
wyjazdów parafialnych opiekunowie nie powinni nocować w tym samym
pomieszczeniu co podopieczni. W sytuacji szczególnej, wymagającej od opiekuna
pozostania w nocy w pomieszczeniu z wychowankiem, powinien on o tym fakcie
zawiadomić inną osobę dorosłą, kierownika wyjazdu oraz, jeśli to możliwe,
rodzica lub opiekuna prawnego wychowanka. Jeśli wyjazd przewiduje noclegi
zbiorowe, organizator zawiera informację na ten temat w regulaminie.
Szczególnie zadbać należy o ochronę dzieci w toaletach, łazienkach,
przebieralniach czy szatniach. Zasady ochrony dotyczące kontaktów przez media oraz
udostępniania z Internetu • Parafie,
które zapewniają dzieciom dostęp do Internetu, powinny wdrożyć środki
bezpieczeństwa uniemożliwiające dostęp do treści stanowiących zagrożenie dla
ich prawidłowego rozwoju. Na urządzeniach umożliwiających dostęp do Internetu
powinno być zainstalowane i aktualizowane oprogramowanie filtrujące treści,
zaś korzystanie z Internetu powinno być monitorowane przez wyznaczoną osobę
przynajmniej w sposób umożliwiający ustalenie, kto, kiedy i z jakich treści
korzystał (np. indywidualne konta dla wszystkich
użytkowników). Szczegółowe zasady korzystania z Internetu powinny być zawarte
w stosownym regulaminie. 6.2. Zasady chroniące dotyczące
wszystkich, również dorosłych
•
Sakrament
pokuty i pojednania, a także spotkania związane z towarzyszeniem duchowym
powinny odbywać się w miejscach do tego wyznaczonych (konfesjonał lub miejsce
osobne, ale widoczne). Jeśli nie można zachować tej zasady (np. w czasie wakacji, pielgrzymki czy przy spowiedzi
osoby chorej czy z niepełnosprawnością), należy zadbać o to, by spowiednik i
penitent byli dostępni (drzwi pomieszczenia nie mogą być zamknięte na klucz)
lub widoczni dla innych osób (np. przeszklenia w
drzwiach, uchylone drzwi do pomieszczenia). Niedopuszczalne jest spowiadanie
lub rzw. rozmowy duchowe w pokojach prywatnych. •
Podczas Mszy
świętych o uzdrowienie połączonych z modlitwą wstawienniczą należy zadbać o
to, aby modlitwa taka odbywała się przy głównym ołtarzu, w miejscach godnych,
widocznych, centralnych, a nie w różnych „zaułkach", przyciemnionych
pomieszczeniach itp. •
• Zaleca się, aby odwiedziny chorych (dotyczy
księży oraz szafarzy i wolontariuszy) odbywały się w obecności osoby trzeciej
(kogoś z rodziny, z sąsiedztwa, osoby posługującej w parafii). •
• Do udziału w wizytach duszpasterskich
(kolęda) należy zapraszać tylko takie osoby (służba liturgiczną, organista, zakrystianin, kościelny), które wykazują się odpowiednią
dojrzałością np. w obszarze zachowania dyskrecji. •
• Zobowiązania i obietnice księdza, pracownika
lub osoby posługującej w parafii, zwłaszcza te, za które uiszczono
wynagrodzenie, powinny być udokumentowane w formie pisemnej, a kopia
przekazana beneficjentowi. STANDARD 7 EDUKACJA DZIECI ORAZ OSÓB
BEZBRONNYCH W OCHRONIE SWOICH GRANIC
„Edukacja
to szczepionka na przemoc" przekonywał Edward James Olmos.
Zapobieganie sytuacjom sprzyjającym wykorzystaniu odbywa się również poprzez
kształtowanie świadomości dzieci. W parafii istnieje możliwość zadbania o
taką edukację. Szkolenia, np. w konwencji
warsztatów, powinny prowadzić osoby odpowiednio do tego przygotowane.
Powinny one obejmować formację dzieci do reagowania poprzez asertywne
zachowanie oraz informowanie odpowiednich osób dorosłych w sytuacjach, w
których są świadkami lub doświadczają od dorosłych albo innych dzieci
jakiejkolwiek krzywdy (fizycznej, seksualnej, słownej, emocjonalnej itd.),
takiej jak np.: •
pozostawianie
dzieci bez opieki; •
okazywanie
niechcianej czułości; •
próby
nawiązywania kontaktu w miejscach odosobnionych; •
epatowanie
nagością oraz zapraszanie, zwłaszcza indywidualnie, do miejsc takich jak np. sauna; •
przekraczanie
granic nienaruszalności cielesnej; •
zbyt intensywne
dążenie do osobistego kontaktu; •
infantylne
zachowania opiekunów; •
prowokacja i
wciąganie w sytuacje dwuznaczne; •
prezentowanie
nieodpowiednich i wulgarnych treści (zwłaszcza materiałów o charakterze
erotycznym, pornograficznym, obrazujących przemoc lub w inny sposób
przyczyniających się do dyskomfortu); •
nadmierne i
indywidualne obdarowywanie prezentami i inne formy faworyzowania; •
brak empatii i
wrażliwości na potrzeby dzieci; •
proponowanie,
używanie alkoholu lub środków psychoaktywnych itp. lub bycie pod ich wpływem. STANDARD 8 SZKOLENIE I STAŁE WSPARCIE
DLA OSÓB ZAJMUJĄCYCH SIĘ PROFILAKTYKĄ
Ochrona przed krzywdzeniem wpisana jest
w misję Kościoła katolickiego powierzoną mu przez Pana. Dlatego każdy -
przełożony w Kościele, osoby uczestniczące w jego misji przez pracę i
zaangażowanie duszpasterskie czy pracę z dziećmi i osobami bezbronnymi -
powinien posiadać potrzebną wiedzę na temat ochrony dzieci i osób bezbronnych
przed przemocą i dzielić się nią z rodzicami i dziećmi. Zakres szkoleń w temacie ochrony
dzieci i osób bezbronnych oraz kto je prowadzi
1.
Wszyscy
pracownicy i wolontariusze w parafii otrzymują potrzebną im wiedzę o
standardach przyjętych i obowiązujących w parafii - kodeksie zachowań, procedurach
związanych z interwencją i zgłoszeniem. Szkolenie może prowadzić osoba
odpowiedzialna w parafii za prewencję. 2.
Pracownicy i
wolontariusze pełniący funkcje wychowawcze lub formacyjne dodatkowo
otrzymują potrzebną wiedzę dotyczącą: •
rodzajów
przemocy (w tym przemocy rówieśniczej); •
rozpoznawania
oznak przemocy (w tym wykorzystania seksualnego); •
strategii
działania sprawców przemocy (w tym przemocy seksualnej); •
rozmowy z
dzieckiem/nastolatkiem/osobą bezbronną na temat krzywdy; •
rozmowy z
dorosłymi (gdy ktoś pracuje z grupą dorosłych) dotyczącą przemocy; •
zagrożeń i
ochrony przed szkodliwymi treściami w Internecie; •
innych zaleceń
obowiązujących w danej placówce/miejscu duszpasterskim. 3.
Każda osoba
pracująca z dziećmi i osobami bezbronnymi powinna otrzymać zaświadczenie o
udziale w szkoleniu. 4. Każda osoba pracująca z dziećmi i osobami bezbronnymi co
dwa lata uczestniczy w jednodniowym szkoleniu z zakresu prewencji. Treść tych
szkoleń przygotowana jest przez osobę odpowiedzialną w diecezji/zakonie za
prewencję. 5. Szkolenia prowadzą odpowiednio przygotowane oraz
kompetentne w dziedzinie ochrony dzieci i osób bezbronnych osoby, które są
delegowane przez diecezję/ zakon do pełnienia takich zadań. 6. Osoby odpowiedzialne za prewencję w parafii poza wiedzą z pkt 1 i 2 powinny mieć także wiedzę na temat: • budowania systemu prewencji zgodnego z wymogami Kościoła i
ustaw państwowych (obecnie rzw. „Ustawa
Kamilka" i Krajowy Plan Przeciwdziałania Przestępstwom Przeciwko
Wolności Seksualnej i Obyczajności na Szkodę Małoletnich na lata 2023-2026
oraz Wytyczne KEP, dokument prewencji KEP); • podstawowych procedur prawnych (kanonicznych i
przewidzianych przez Kodeks karny); •
czynników
ryzyka i czynników ochronnych; •
funkcjonowania
w środowisku lokalnym placówek pomocowych; •
procedur
ustalonych dla danej parafii. 7. Za szkolenie tych osób odpowiada osoba odpowiedzialna za
prewencję w danej diecezji/zakonie. Na szkolenie zaprasza osoby posiadające
kompetencje potwierdzone odpowiednim dokumentem. 8. Osoby odpowiedzialne za prewencję w danej parafii
uczestniczą raz w roku w spotkaniu odpowiedzialnych za prewencję w danej
diecezji. STANDARD 9 ZAPEWNIENIE JAKOŚCI I
CIĄGŁOŚCI DZIAŁAŃ W ZAKRESIE PREWENCJI
•
Dokument
zawierający standardy ochrony dzieci i osób bezbronnych w parafii
aktualizowany jest co dwa lata. •
Ewaluacja
dokumentu dokonywana jest w danej placówce przez osobę odpowiedzialną za
prewencję we współpracy z proboszczem i osobami wyznaczonymi przez
proboszcza, a następnie konsultowana z osobami zaangażowanymi w duszpasterstwo
parafialne. Następnie jest zatwierdzana przez osobę odpowiedzialną w diecezji
za prewencję. |
|
Modlitwy
|
||
|
|
|
kontakt:
|
adres:
|
telefon:
|
|
|
|
Numer konta parafialnego 98 8717 1048 2003 3001 2479 0001 |